bazarnews

کد خبر: ۵۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
پوشش لحظه به لحظه؛
سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی لحظاتی پیش در حرم مطهر رضوی آغاز شد.

رهبر انقلاب:
مطلبی که آماده کردم که با شما برادران و خواهران عزیز در میان بگذارم، چهار موضوع است که امیدوارم با اختصار به عرض شما برسانم.

یک موضوع درباره سال جاری است.

یک موضوع به مناسبت درباره مسائل غرب و مسائل ما بادولت‌های غربی است.

موضع سوم درباره با شعار امسال و اقتصاد است.

موضع اخر سخنی است با جوانان عزیز درباره مسائل کشور و آینده و انقلاب.

درباره مسائل مربوط به سال جاری، انسان می‌بیند که برخی گویندگان و اظهارنظرکنندگان دربابره سال ۹۸ اظهارنظر کردند که این سال سال تهدید هاست. مطلقا این را قبول ندارم. بنده معتقدم سال ۹۸ سال فرصت‌ها و امکانات و گشایش است. کسانی که اظهار نظر می‌کنند و تهدید به رخ این و آن می‌کشند دانسته یا ندانسته تحت تاثیر دشمنان این کشورند.

دشمنان علاوه بر آنچه انجام می‌دهند جنگ روانی هم دارند. این‌ها درباره سال ۹۷ هم همین رجزخوانی‌ها را داشتند. یکی از همان احمق‌های درجه یک در اواسط سال ۹۷ یا در اوایل سال ۹۷ گفت: اگر امریکا از برجام خارج شود، در خیابان‌های ایرران شورش راه می‌فتد و مردم نان هم نمیتاوانند بخورند.

یکی دیگر از این‌ها گفت: سال ۲۰۱۹ کریسمس را آقایان در تهران خواهند گرفت. این حرف‌هایی است که زدند.

دو نظر وجود دارد که آیا این‌ها تحلیلشان درباره منطقه انقدر دور از واقعیت است و حماقت است یا اینکه قصد جنگ روانی دارند. این برای من روشن نیست. ممکن است هر دو باشد.

سال ۹۸ سال فرصت هاست. درباره این توضیح دهم. مشکل عمده کشور ما فعلا مشکل اقتصادی و معیشت قشر ضعیف است. بخشی مربوط به تحریم قدرت‌های غربی یعنی امریکا و اروپا. بخشی هم مربوط می‌شود به ضعف‌های مدیریتی خود ما.

هم تحریم می‌تواند فرصت باشد و هم مشاهده این ضعف‌ها و نقص‌ها می‌تواند کمک کننده برای مدیریت سال‌های بعد باشد.

تحریم چرا می‌تواند فرصت باشد؟ زیرا تجربه نشان داده کشور‌هایی که از منابع طبیعی مثل نفت برخوردارند، هروقت درآمدشان از این منابع کاهش پیدا می‌کند به فکر اصلاحات اقتصادی می‌افتند. انگیزه اصلاحات و نجات از وابستگی پیدا  میکنند. این برای وقتی است که درآمد کاهش پیدا میکند. وقتی درآمد زیاد می‌شود، از اصلاحات دست بر می‌دارند.

یکی از بزرگترین مشکلات ما اقتصاد نفتی است.

الان در کشور در سطح مدیریتی و دانشگاهی مطالعات وسیعی شروع شده که ما چگونه کشور را با درآمد غیر نفتی اداره کنیم.

شبیه این فضا را در رابطه با مسائل دفاعی کشور امتحان کردیم. در جنگی که بر ما تحمیل شد، شرق و غرب بهترین امکانات جنگی را به صدام دادند. به ما حتی سیم خاردار هم نمی‌فروختند. سخت بود، اما این سختی موجب شد جوانان ما صاحبان فکر و ابتکار به فکر بیفتند، وع ما را به بیگانه تغییر بدهند. الان وضع دفاعی ما از همه کشور‌های منطقه بالاتر است.

ما به کوری چشم آن‌ها تقویت بنیه دفاعی را ادامه خواهیم داد.

جوان های ما و صاحبان فکر ما بنشینند راه های مقابله با تحریم را بررسی کنند
مسئولین بالای دولتی گزارش دادند که دارند این کار را میکنند.
مسائل نباید با تاخیر انجام گیرد
امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است.ما همیشه می گفتیم برخی باور نمی کردذند.امروز همه مسئولین فهمیدند.جنگ فقط توپ و تفنگ نیست.
ما باید دشمن را شکست بدهیم و به توفیق الهی دشمن را شکست خواهیم داد.
البته این کافی نیست.مطالبه من از مجموع فعالان کشور،چه در مسئولبین دولتی دانشگاهی و مردمی این است که باید بازدارندگی ایجاد کنیم.ما باید به نقطه ای برسانیم خود را که بازدارند باشد.یعنی دشمن احساس کند نمی تواند از معبر مسائل اقتصادی نمی تواند به کشر ضربه بزند و به ملت فشار بیاورد.این هم ممکن است.
مثال بزنم از مسائل نظامی.یک روزی بود ما مینشستیم هواپیما دشمن در ارتفاع بالا شهرهای ما را بمباران میکرد و ما وسیله نداشتیم برای دفاع.
امروز دشمنان ما در منطقه و کسانی که در منطقه نیرو دارند میدانند که کشور ما میتواند با موشک نقطه زن با آنها مقابله کند و آنها را بکوبد.
این بازدارندگی است.این یعنی دشمنانی که هوس تهاجم نظامی دارند ملاحظه کنند.ما در مسائل اقتصادی باید به اینجا برسیم.
این فرصتی است که در سایه تحریم در اختیار ماست.
 
وارد بحث دوم که مسئله مواجه با دولت های غربی است.حرف در این موردذ زیاد داریم.باید از همه کمک غربی ها چشم بپوشیم.از آنها می شود انتظار خیانت و خنجر از پشت زدند می توان داشت ولی انتظار صداقت و کمک نمی شود داشت.آنجا که دولت های غربی کمک می کحنند برای خودشان کار می ساختند.
این مخصوص ما هم نیست.با همه کشورهایی که زورشان به آنها برسد رفتارشان همین است.
پدیده استعمار سه قرن صدها میلیون نفر را تحت فشار قرار داده است.پدیده استعمار مخصوص ما هم نبود برای همه کشورهایی بود که زوران به آنها می رسد.
رفتار غربی ها در قضیه امتیاز تنباکو،در قضیه امیر کبیر و رفتاری که با او کردند و فشار انگلیسی ها که موجب شد پادشاه احمق قاجار خون او را بریزد.
نمی توانید به آنها امید داشته باشید.در همین قضیه برجام وظیفه آنهعا چه بود؟
یک طرف که امریکا است خارج شد،وظیفه اروپایی باید مقابل امریکا می ایستادند.به بهانه های مختلف نایستادند.خودشان تحریم هم انجام دادند.این کانال مالی هم که تشکیل دادند به یک شوخی تلخ شبیه است.این معنی ای ندارد.
سیاست و قدرت در غرب در دولت های غربی اروپا و امریکا هم ظالم هم زورگو هم بی منطق و هم زیاده خواه است.در باطن سیاست مداران غربی به معنای واقعی کلمه وحشی اند.در همین قیه اخیر نیوزلند،یک نفر ده ها نفر را به رگبار بست،اروپایی ها حاضر نشدند اسم این را حرکت تروریستی بگذارند.
کشوری به بدی دولت سعودی من ندیدم در این منطقه.برای این کشور می خواهند مراکز هسته ای و تولید موشک بسازند،من ناراحت  نمی شوم.من مطمئنم به زودی اینها در دست مجاهدین اسلامی خواهد افتاد.
بنابر این شرارت طبیعت غربی هاست.
به من گزار ش دادند که در این قضایای اخخیر کنگره امریکا در سشال های 96 و 97 ،226 طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی تصویب یا ارائه کردند.
من اینجا گله ای از مجلس خودمانم بکنم.مجلس ما چند طرح و لایحه ارائه یا تصویب کردند؟
در داخل برخی ها غرب را بزک و روتوش می کنند.مطبوعات چی ها،رسانه ای ها،مثل تقی زاده. در دوران طاقوت به این مضمون می گفت ایران باید از فرق سر تا نوک پا غربی باشد.امروز هم میگویند ولی نه با این صراحت.
سند 2030 یعنی برگرداندن سبک زندگی اسلامی به غربی است.البته امروز جوانان و مردم مومن ما نخواهند گذاشتحرف این تقی زاده ها به کرسی بنشیند.
این نکته را توجه کنید چون مغالطه می کنند برخی ها.این حرف ها به معنای قطع رابطه با غربی ها نیست.بنده همه دولت ها را به برقراری ارتباط با کشورهای ختلف تشویق کردم.ارتباط اشکال ندارد،اعتماد اشکال دارد.شاید برخی مشکلات ما این است که به برخی از کشورهای غربی اعتماد شد.با لبخند و سخن دروغ آنها راه را اشتباه نکنید.
امروز خوشبختانه مسئولین دولتی ما به این نتیجه رسیدند که با غربی ها  نمی شود درست حرکت کرد.شاید رفتارها درآینده تفاوت پیدا کند.
دو گرایش متضاد د رباره غرب هست که هر دو غلط است:
یکی تحجر و ندیدن پیشرفت های غرب.در علوم و برخی خصوصییات اخلاقی پیشرفت کردند.ما باید یاد بگیریم.ما مشکلی با شاگردی نداریم ولی نباید همیشه شاگرد بمانیم.
نقطه مقابلش غرب زدگی است.این خطر بزرگی است.مرحوم جلال آل احمد در سال 42 مسئله غرب زدگی را مطرح کرد.امروز این مسئله مهمی است نباید فراموش کرد.
مطلب سوم:
برای شگوفایی اقتصاد کشور به کاری احتیاج داریم که مجاهدانه و هم عالمانه باشد.باید کار جهادی انجام بگیرد. با تنبلی نمی شود.کار جهادی یعنی کاری که در آن هم اخلاص است،هم تلاش است و هم عالمانه است.اقتصاد کشور قطعا شکوفایی پیدا خواهد کرد.
من اقتصاددان نیستم،ولی نظرهای آنها را می خوانم.کارشناسان معتقدند ظرفیت های ما برای شکوفایی بسیار خوب است و کمبود نداریم.ظرفیت انسانی،منابع طبیعی و ... وجود دارد.پول هم در کشور است.نقدینگی که می گویند زیاد شده اگر مدیریت خوبی شود،اقتصاد را شکوفا می کند.
برخی دستگاه ها خوب عملکردند.در بخش های کشاورزی ،آب خاک و کارهای زیر بنایی.در بعضی از بخش ها رخوت و کوتاهی تاست.در یک نامه ای به من یکی از مسئولین عالی رتبه نوشته بود در مسئله اصلاح بانکی،ما لایحه ای نتظیم میکنیم که به مجلس خواهد رفت.هنوز 4 ساله به مجلس نرفته است.بخش هایی که خوب کار کردند تشویق باید شوند و آنهایی که نه باید تذکر بگیرند.
به تولید باید کمک شود.امسال رونق تولید باید باشد.به شعار سال قبل به طور کامل اجرا نشد.مسئله اساسی رونق تولید است.اگر رونق تولید باشد،هم در اشتغال  هم در کم کردن تورم و هم تاثیر در وضع توازن بودجه و تاثیر در ببهبود ارزش پول ملی دارد.
ما کسانی داشتیم که پول و امکانات داشتند پول را در تولید بردند.این ها پیش خدا اجر دارند.به سرمایه گذار و فعال اقتصادی سالم باید کمک شود.در بهبود فضای کسب و کار کمک شود.یک شرط دیگر این است که از سواستفاده کنندگان غفلت نشود.
این ذهن مبتکر ایرانی گاهی در شیطنت هم به کاتر می آید.یک روش های عجیب و غریبی در گزارش ها می بینیم.
طرف کارخانه دولتی را می خرد نه به قصد ادامه کار،ماشین آلات را می فروشد و زمین هم برج می سازد.
بانک های مختلفی ایجاد میکنند،پول مردم را جمع میکنند و شرکت سوری می زنند و در نهایت جیب مردم را خالی میکنند.
با رونق تولید مسئله کسری بودجه دولت حل می شود.
تولید کشاورزی صنعتی صنایع بزرگ صنایع خانگی صنایع کوک،حتی تربیت دام در خانه های روستایی و... .برای اینها باید برنامه ریزی کنند.
از واردات بی رویه باید جلوگیری شود.یکی از بخش های اقتصاد مقاومتی،مسئله تولید داخلی است و شرط رونق تولید داخل کنترل واردات ب یرویه است.به من گزارش  می دهند که این برنامه ها را انجام میدهیم.اما تحقق عملی پیدا نکرده است.در بازار پر از اجناس وارداتی است.مسئولین جلوی این ها را باید بگیرند.
دستگاه های دولتی متمرکز شوند در رونق بخشیدن به تولید.اگر مقرراتی لازم است از مجلس بخواهند.از قوه قضاییه اگر لازم است بخواهند.
 
مطلب پایانی خطاب به عموم ملت به خصوص جوانان است.
تجاوب قشرهای مختلف از نخبگان و دانشجوبیان و روحانیون کشور بسیار خوب بود.این نشان می دهد در کشور و جوانان آمادگی برای تبیین است.جوان ها باید شانه هایشان را به مشکلات کوچ و بزرگ بدهند.ما در گام دوم انقلاب باید حرکت کشور را به جوانان بدهیم.
امروز تلاش شما و سعی شما این است که استقلال و عزت کشور را تامین کنید.هزینه این را دارید می دهید.نسل های بعد از دستاورد شما استفاده خواهند کرد.همچنان که یک روز جوانان هزینه مبارزه با طاقوت را دادند و انقلاب به پیروزی رسید.در دوران جنگ تحمیلی هزینه دادند و شما در امنیت زندگی می کنید.امروز هم شما باید هزینه ایستادگی را دهید تا نسل های بعد استفاده کنند.
شناخت و جدی گرفتن داشته خهای خود،مزیت ها و ظرفیت های خود و کشور را باید بشناسیم و از اینها استفاده کنیم.همچنین آفت ها و فساد ها و راه های رخنه دشمن را بشناسیم و در مقابل آنها به طور جدی ایستادگی کنیم.
گام دم این است.
غرب و امریکا به این نتیجه رسیدند که اگر ملت ایران اگز چیزی را اراده کند حتما به دست خواهد آورد.به این نتیجه رسیدند که با اراده ملی ایران نمی شود مبارزه کرد.در نتیجه چه می کنند؟به این نتیجه رسیدند که اراده ملت ایران ضعیف شود.
امروز میلیاردها دلار خرج می شود تا اراده را از شما بگیرند.تلاششان این است که نگذارند اراده برای تشکیل جامعه و تمدن اسلامی شکل بگیرد.این را البته سالها پیش هم این را انجام دادند.در دوران رژیم طاغوت اینگونه تفهیم می کردند که اگر می خواهید پیشرفت کنید باید دین را کنار بگذارند.امروز بیایند چشم های کورشان را باز کنند ببینند صنایع بزرگ ما توسط جوانان دعای کمیل خوان پیشرفت پیدا کرده است.در نانو و مسائل دیگر در رتبه های بالا هستیم.
جوانان به مسائل فرعی و حاشیه ها و اختلاف افکن نپردازند.وحدت و حرکت های مومنانه و مجاهدانه دنبال کنند.مرز های با دشمن را پررنگ کنند و با اندک اختلاف سلیقه ای با خودی ها مرز ایجاد نکنند.دولت و مجلس و قوای دیگر به جوانان کمک کنند.به فضل الهی فردای این کشور بسیار بسیار بهتر از امروز خواهد بود انشاالله.
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: