bazarnews

کد خبر: ۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
چند سالی شده که کشت فرا سرزمینی میان کشورها رواج پیدا کرده و اجرایی شد ن این طرح نیازمند انجام مذاکراتی که وظایف امور خارجه است می باشد.
مذاکره جهت کشت فراسرزمینی به عهده امور خارجه استعباس پاپی‌زاده بالنگان نماینده کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: قوانین موجود جهت حضور در زمینه کشت فراسرزمینی کافی و راهگشا است و در حال حاضر نیز نیازی به تصویب قوانین جدید نداریم بلکه باید بخش خصوصی را وارد این حوزه کنیم تا با مهیا کردن شرایط لازم بتوانیم اشتغال جوانان را در کشورهای دیگر ایجاد کنیم.

وی در خصوص واردات اظهار داشت: ایران حدود 95 درصد دانه های روغنی، 85 درصد خوراک مرغ و طیور و بخشی از مواد خوارکی مانند برنج ،گندم و ذرات مورد استفاده در کشور را وارد می کند.

پاپی‌زاده بالنگان تاکید کرد: ما می تواینم با اجاره زمین های کشاورزی که دارای شرایط مساعد برای کشاورزی هستند سود حاصله از آن را به هموطنان خود پرداخت کنیم که این کار نیز موجب برگشت نقدگی به کشور و ورود بیشتر ارز نیز می شود و همچنین در معاملات خود از اطمینان خاطر بیشتری نیز برخورداریم زیرا خرید از یک ایرانی بهتر از خرید از عربستان، چین و سایر کشورها است.

وی عربستان و چین را دو کشور پیشرو در کشت فراسرزمینی دانست و عنوان کرد: با اجرای چنین طرحی می توانیم بیش از صد هزار شغل جدید ایجاد کنیم و با استفاده از نیروی انسانی، تکنولوژی و تجهیزات هم نیازهای داخلی کشور و هم نیازهای کشور میزبان را نیز تامین کنیم.

بانک اطلاعاتی ایران از کشورهای مقصد ضعیف است

پاپی‌زاده بالنگان تاکید کرد: کشورهای آفریقایی دارای بهترین زمین های کشاورزی، خاک مناسب، آب کافی و شرایط مساعدی جهت کشت محصول هستند اما به علت در اختیار نداشتن تکنولوژی ونیروی انسانی مناسب نمی توانند ازآنها استفاده کرده و بهره کافی را ببرند؛ به همین دلیل با قیمت پایین این زمین ها را در اختیار سایر کشورها قرار می دهند تا با کشت و برداشت محصول نیازهای آنها نیز تامین شود.

پاپی‌زاده بالنگان طرح کشت فراسرزمینی را جزو طرح های خوب دانست و تصریح کرد: برای اجرایی شدن این طرح نیازمند عظمی جدی و حمایت دولت هستیم تا بتوانیم مشکلات موجود را از بین برده و زمینه مناسبی را برای تجارت و سرمایه گذاری مهیا کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف امور خارجه هر کشوری زمینه سازی لازم برای تجارت در کشورهای دیگر است که برای دستیابی به این امر دولت باید کشور میزبان را از نظر فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی وبهداشت مورد بررسی و مطالعه قرار دهد و بانک اطلاعاتی کاملی از آن را در اختیار سرمایه گذاران بگذارد تا آنها با اطمینان خاطر بیشتری جهت کار به آن کشورها مراجعه کنند.

پاپی‌زاده بالنگان افزود: در حال حاضر بانک اطلاعاتی ایران از کشورهای دیگر بسیار ضعیف است و تا زمانی که این بانک کامل نشود و دولت با کشورهای مورد نظر مذاکره نکند هیچگاه نمی توانیم کشت فراسرزمینی را در کشور راه اندازی کنیم.

کشت فراسرزمینی فرصتی ناب جهت ذخیره آب مجازی
وی در خصوص برخی از فعالان این حوزه اظهار داشت: این افراد خود به تنهایی و بدون حمایت دولت جهت کسب اطلاعات و مذاکره با کشورهای میزبان مراجعه کنند؛ میزان تولید آنها نیز در مقایسه با عربستان؛ چین و بسیاری از کشورهای دیگر بسیار ناچیز و کم است و متاسفانه در شرایطی که ایران هنوز جهت حتی اجاره زمین هم مراجعه نکرده کشورهایی همچون عربستان در حال خرید این زمین ها هستند.

پاپی‌زاده بالنگان با اشاره به کمبود آب و بحران بی آب در کشور یاد آور شد: ما می توانیم با استفاده از زمین، شرایط آب و هوایی و منابع آبی به ازای هر کیلو گرم آب مصرفی آب مجازی برای کشور جذب کنیم زیرا طبق براوردهای انجام شده 90 درصد از ذخایر آبی ما در بخش کشاورزی مصرف می شود.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: