bazarnews

کد خبر: ۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با بازار نیوز تشریح کرد:
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران،گفت: بورس کالا زمانی با عرضه مواد خام معدنی موفق خواهد بود که مشکل کنونی تولیدکنندگان داخلی فقط قیمت فروش موادخام باشد.
سید ‌رضی حاجی آقا میری، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، درخصوص ماده 37 قانون حمایت از تولید مبنی بر عرضه مواد خام معدنی در بورس کالا،گفت: براساس ماده 37 قانون حمایت از تولید، مواد خام معدنی بلافاصله پس از استخراج نباید صادر شوند، بلکه ابتدا باید به مصرف داخلی برسند و سپس در صورت نبود تقاضا صادر شوند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران،با بیان اینکه کالا در بورس قیمت گذاری می شود، تصریح کرد: وقتی کالایی در بورس عرضه می شود، تمام متقاضیان می توانند آن کالا را قیمت گذاری کنند و در نهایت قیمت بالاتری که بر روی آن کالا گذاشته می شود، ملاک قیمت در بازار بورس خواهد بود.

حاجی آقا میری، اظهار داشت: چنانچه مواد خام معدنی عرضه شده در بورس کالا بیشتر خریداری نشود به این معناست که در داخل بیشتر از این میزان تقاضا وجود نداشته و باید صادر شود.

وی، ادامه داد: ماده 37 قانون حمایت از تولید بیشتر جنبه تئوری دارد و در زمان اجرا ممکن است با چالش هایی مواجه شود که درتئوری آن دیده نشده است، البته ممکن است این ماده واحده قانونی عملیاتی شود، اما نمی توان پیش بینی کرد که با چه مشکلاتی در آینده مواجه خواهد شد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: ماده 37 قانون حمایت از تولید می تواند از خام فروشی مواد اولیه جلوگیری کند، اما تنها سوالی که ایجاد می شود این است که آیا مشکل فعلی تولیدکنندگان داخلی فقط تامین و قیمت فروش مواد خام است؟ 

حاجی آقا میری، اظهار داشت: اگر مشکل تولیدکنندگان داخلی فقط تامین و قیمت مواد خام معدنی است بدون شک این مشکل باید در بورس کالا حل شود، زیرا هر میزان مواد خام معدنی که درکشور تولید می شود، ابتدا باید در بورس کالا عرضه شده و سپس در صورت اشباع مصرف داخلی مجوز صادرات دریافت کند.

وی، ادامه داد: گاهی اوقات صادرات مواد خام معدنی از تولید محصول نهایی به صرفه تر است، زیرا قیمت محصول نهایی با ارزش افزوده بالاتر به دلایل متعدد به حدی گران است که با این نرخ پایین دلار صادرات محصول نهایی برای واحدهای تولیدی صرفه اقتصادی ندارد. 

بورس کالا صنعت سیمان را از رکود خارج نمی کند
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، در خصوص خروج صنعت سیمان از رکود با رونق رینگ صادراتی بورس کالا،تصریح کرد: مشکل کنونی صادرات سیمان این است که هدف اصلی بازار عراق بود که در حال حاضر کشور عراق واردات سیمان از ایران را متوقف کرده است، بنابراین نیازی نیست که صنعت سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا قرار گیرد زیرا از رکود خارج نخواهد شد.

حاجی آقا میری، در پاسخ به این سوال که آیا با رونق صادرات از مسیر بورس کالا می توان در قیمت های منطقه ای تاثیرگذار باشیم؟ اظهار داشت: صادرات از طریق بورس کالا به شرطی در قیمت های منطقه ای اثر می گذارد که تجارت آزاد داشته باشیم به عبارتی کالایی باید در بورس برای صادرات عرضه شود که علاوه بر بالا بودن کیفیت، قیمت آن در مقایسه با قیمت کالای مشابه تولید شده در کشور دیگر قابل قبول و رقابت پذیر باشد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، در پاسخ به این سوال که آیا با عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس می توان روند واردات را برنامه ریزی کرده و باعث شفافیت در قیمت و کوتاهی دست دلالان و واسطه ها از بازار شد؟ تصریح کرد: چنانچه واردات رسمی کشور منوط به ضوابط و پیچیدگی هایی شود بی شک باعث تشدید قاچاق خواهد شد و کالای قاچاق را هم نمی توان در بورس کالا فروخت.

حاجی آقا میری، اظهار داشت: معتقدم هر نوع اجباری در تجارت منتج به نتیجه مثبت نخواهد شد به طوری که تصویب قوانین اجباری باعث رانت، فساد و قاچاق می شود. 

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، گفت: به طور کلی دولت و مجلس باید به فکر پیدا کردن راه برای درمان دردهای اقتصادی کشور باشند که بورس کالا مشکل اقتصاد ایران را حل نخواهد کرد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: