bazarnews

کد خبر: ۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
در راستای اجرای مواد 55 و 56 آیین نامه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هفته گذشته بزرگترین محموله 400 تنی کالای قاچاق به ارزش 15 میلیارد تومان در غرب تهران امحا شد اما در این بین خبری از انهدام 13 خودرو لوکس، 52 و 210 کانتینر قاچاق که طی چند ماه گذشته وارد کشور شده بودند، نبود!!!
 بازار نیوز - بعد از کشف و ضبط  52 کانتینر از لوازم خانگی به ارزش 20 میلیارد ریال و محموله ای شامل 210 کانتینر با ارزشی بالغ بر 190 میلیارد در کشور قرار بر این شد تا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای حمایت از تولیدات داخلی کشور تمامی کالاهای قاچاقی سوزانده و امحا شوند.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز با این شرایط چهارشنبه هفته گذشته کالاهای شامل لوازم آرایشی و بهداشتی، اقلام خوراکی، شیرخشک تقلبی، البسه نو و دست دوم و میوه در انبار سازمان اموال تملیکی منهدم شد البته البسه های نو و دست دوم قاچاق سوزانده و بقیه اقلام به وسیله بولدوزر منهدم و له شد و در استانهای کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، آذربایجان و بوشهر هم در مجموع بیش از 22 میلیارد تومان کالای قاچاق مکشوفه امحا شد که می توان گفت این یکی از بزرگ‌ترین انهدام کالاهای قاچاق بعد از 38 سال بوده است که صورت گرفته است. 

اما نکته اینجاست که هنوز تکلیف 210 کانتینر محموله قاچاق مشخص نشده و از طرفی 52 کانتینر قاچاقی به فراموشی سپرده شده است. باید دید مسئولان زیربط چه برنامه های برای امحای این محموله های بزرگ قاچاق دارند که تاکنون در کشور بی سابقه بوده است.

البته امروز قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به پرونده ۲۱۰ کانتینر قاچاق اشاره کرده و از دستگیری تعدادی از کارکنان گمرک در این پرونده خبر داده است.

در این پرونده تعدادی از کارکنان درب خروج، ترخیص‌کاران و ارزیابان در پرونده دخیل بودند که دستگیر شدند و همچنین برخی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی و هم شرکتهای پیمانکار سازمان بنادر جزو دستگیرشدگان این پرونده هستند.

وی تاکید دارد که بر اساس آنچه سازمان جمع‌آوری املاک تملیکی به ستاد مبارزه با قاچاق گزارش کرده در چهار ماه نخست امسال نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته 58 درصد حجم امحا و انهدام کالاهای مکشوفه قاچاق در کشور افزایش پیدا کرده است.

دلیری مدیرعامل سازمان اموال تملیکی هم از تأثیر سامانه یکپارچه الکترونیکی خبر داده و تاکید کرده که سامانه یکپارچه الکترونیکی در مبارزه با قاچاق کالا بسیار مهم است و درحال  حاضر نبود اطلاعات دقیق، محدودیتی در راستای مبارزه با قاچاق کالا محسوب می شود و امید می رود در آینده نزدیک این سامانه یکپارچه بین دستگاههای مرتبط، راه اندازی شود تا کمتر شاهد ورود کالاهای قاچاقی به کشور باشیم.

با این توضیح که 52 کانتینر کالاهای قاچاقی شامل دو هزار و 28دستگاه یخچال (با برند دوو) ساخت کشور کره جنوبی در سکوت رسانه ای کشف و ضبط شد و هنوز تکلیف این محموله مشخص نشده بود که 210 کانتینر قاچاقی از جمله اقلام منقول و غیر منقول از ظروف بلور، کریستال و اسباب بازی وارد کشور شد که این  بعد از  38 سال در تاریخ کشور ما بی سابقه بوده است و جالب اینجاست که این افراد با استفاده از اسناد جعلی و نفوذ در برخی سازمان‌ها و ادارات مرتبط و همچنین پرداخت رشوه اقدام به واردات این کالا کرده بودند.

 متاسفانه این نشان از ضعف سیستم گمرک کشور دارد که در فاصله کوتاه مدت و با وجود موقعیت سیاسی و از همه مهمتر تحریم اقتصادی که کشور ما حاکم است در مجموع شاهد ورود 262 کانتینر از کالاهای قاچاق بودیم.

البته در همین گیر و دار امحای 13 خودروی لوکس قاچاقی که در شیراز کشف شده بود هم تکذیب شد و طبق گفته مسئولین قرار شد تا اولویت اول به صادرات این کالاها اختصاص داده شود.

به هر حال طی چند وقت اخیر فضای کشور دستخوش موضوع قاچاق و انهدام آنها شده است ومردم همیشه در صحنه ایران هم منتظر هستند تا عکس العمل مسئولین را در مقابل فرمان مقام معظم رهبری برای امحای تمامی کالاهای قاچاقی ببینند. 

با این تفاسیر قاعدتا وقتی کالاهای قاچاق از طرق مختلف وارد بازار و چرخه مصرف می‌شوند اقتصاد کشور در قالب تولید و تجارت، بهداشت و ارزش‌های عمومی در معرض آسیب قرار می‌گیرد، در نتیجه باید مانع ورود این کالاها به چرخه مصرف می‌شود و این تنها به درایت مسئولین کشور بر می گردد.

موضوع نگران کننده دیگر برخورد گزینشی در مبارزه با قاچاق کالا  است که طبق اعلام قبلی قرار بود محموله‌هایی از کالاهای قاچاق در چند استان امحا شوند اما خودروهای لوکس قاچاق از این امر مستثنی شدند!

به هر حال امحا خودرو های بنز و پورشه به ارزش حدود ۱۴ میلیارد تومان در شهر شیراز کاملا منتفی شد و در حال حاضر این سوال در ذهن مردم پیش آمده که تکلیف خودروهای قاچاقی چه می شود؟! و شاید نگران برخورد لطیف! مسئولین با قاچاقچیان خواهند بود. 

البته ضرورت برخورد جدی با سودجویان در سخنان صریح و فرمان قاطعانه رهبری به خوبی قابل درک است و ابراز نگرانی از سرپوش گذاشتن به پرونده های قاچاق آن هم یکی پس از دیگری به دغدغه ای برای تولید کنندگان داخلی و مردم تبدیل شده است که کاملا جدی و به جا است.

متاسفانه فساد ساختاری و سرپوش گذاشتن به مسائل کلانی همچون قاچاق آن هم با موضوع رانت و لابی بیشترین نگرانی را برای مردم ایجاد می کند پس نباید فراموش کرد که آنچه در این بین آسیب پذیرتر است آحاد مردم و تولید کنندگان بزرگ و خرد کشور هستند.

به هرحال چشم مردم به درایت قاطعانه قطع دستان سودجویان در امر قاچاق است ضمن اینکه نباید تلاش های مسئولین گمرک را در کشف و ضبط محموله های قاچاق نادیده گرفت و قطعا این جای قدردانی دارد اما همچنان جای سوال در مورد سرنوشت 210 و 52 کانتینر بلاتکلیف در ذهن همه خالی است و باید منتظر بمانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد؟!

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: