bazarnews

کد خبر: ۸۹۲۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
در حالی فقط یک درصد از سپرده‌گذاران تعاونی ثامن الحجج تعیین تکلیف نشده‌اند که تازه‌ترین اخبار حاکی از آن است که مذاکراتی بین رئیس کل بانک مرکزی و وزیر تعاون در مورد ادامه طرح پرداخت سپرده‌های تعاونی و همچنین تعیین هیات تصفیه برای امور انحلال آن در حال انجام است.
بازار نیوز -به احتمال فراوان بانک مرکزی مدیریت امور تصفیه ثامن‌الحجج را برعهده خواهد گرفت.  در حالی نزدیک به یک سال از ورود رسمی بانک مرکزی و دستگاه‌های ذیربط برای ساماندهی مسائل پیش آمده در رابطه با تعاونی اعتباری غیرمجاز ثامن‌الحجج می‌گذرد و انجام امور این تعاونی از بهمن‌ماه به بانک پارسیان به عنوان بانک عامل و کانال اجرای دستورالعمل‌های بانک مرکزی در این مورد واگذار شده است که تاکنون در دو فاز و به‌طور مرحله‌ای منابع سپرده‌گذاران از حدود سه میلیون تا اخیرا که به ۳۰۰ میلیون افزایش یافته در حال تعیین تکلیف بوده و یا پرونده آنها بسته شده است.

این در حالی است که تازه‌ترین اخبار دریافتی، حاکی از آن است که در ۱۱ ماه گذشته مطالبات حدود ۹۰ درصد تعداد حساب‌های تعاونی از محل منابع آن و همچنین خط اعتباری بانک مرکزی پرداخت شده است. در این رابطه حساب‌های تا ۳۵ میلیون تومان پول خود را دریافت کرده‌اند و حدود ۹ درصد تعداد حساب‌ها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان، همان ۳۵ میلیون را دریافت کرده و مابقی به بانک پارسیان منتقل شد با این شرط که مشتری تعهد کند طی مدت مشخصی پول خود را مطالبه نکند تا زمان لازم برای نقد کردن دارایی‌های تعاونی در اختیار باشد. به این ترتیب تنها یک درصد از کل حساب‌های ثامن‌الحجج تاکنون بلاتکلیف مانده است.

اما در حالی خبرها حاکی از آن است که بعد از تسویه کامل بدهی‌های ثامن‌الحجج این موسسه رسما منحل خواهد شد که ظاهرا با انحلال آن ادامه کار بانک مرکزی برای تعیین تکلیف حساب‌های بالای ۳۰۰ میلیون و فروش املاک و سایر مراحل ساماندهی با ابهام روبه‌رو است، چرا که طبق قانون باید هیات تصفیه متولی ادامه کار باشد.

با این حال آن‌طور که منابع مطلع  اعلام کرده‌اند جلساتی به دعوت ولی‌اله سیف - رئیس کل بانک مرکزی - با ربیعی – وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی -  و همچنین معاونان این وزارتخانه و برخی اعضای هیات عامل بانک مرکزی در مورد ادامه طرح بازپرداخت سپرده‌های تعاونی منحل شده ثامن‌الحجج و تعیین هیات تصفیه برگزار شده و این نشست‌ها همچنان ادامه دارد. این در حالی است که به احتمال فراوان بانک مرکزی مدیریت امور تصفیه این تعاونی را نیز برعهده خواهد داشت.

اما باید یادآور شد که با کمتر شدن حساب‌ها حدود ۴۳۰ شعبه این تعاونی برای کاهش هزینه‌ها تعطیل شده و قرار است به زودی در هر استان تنها یک شعبه فعال باشد در عین حال که ۲۷۰۰ تن از کارکنان آن نیز در آزمون استخدامی بانک پارسیان شرکت کرده و قرار است ۱۵۰۰ نفر از افراد واجد شرایط به استخدام پارسیان درآیند.

بر این اساس اعلام مبالغ بالاتر و فرآیند فروش املاک ثامن‌الحجج از طریق مزایده عمومی سرعت بیشتری خواهد داشت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در دو سال گذشته در کنار موسسه بزرگ ثامن‌الحجج، موسسه غیرمجاز میزان که تا چهار برابر کوچک‌تر از ثامن‌الحجج بود، نیز با مشکل مواجه و منحل شد که در نهایت به بانک صادرات برای انجام امور خود واگذار شد. شواهد حاکی از آن است که تاکنون با وجود این‌که کمتر از یکسال از پرداخت تعهدات ثامن‌الحجج گذشته و تا بیش از ۹۰ درصد پرداخت‌ها صورت گرفته، شرایط برابری با موسسه میزان که در حدود دوسال از واگذاری آن می‌گذرد، دارد چرا که آخرین اعلام بانک صادرات مبنی بر این بوده که سپرده‌های تا ۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.
ایسنا
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سپرده گذار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
1
چرا نظرات را نمی گذارید این دزدای کثافت پولمان را خوردند و هیچ کس کاری نمیکند چطور مهر بانک مرکزی وجود داشت و حالا بانک مرکزی قبول نمی کند
علی حسنی
|
United States
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
1
موسسه تعاونی به بانک مرکزی مراجعه کرده و موفق شده اجازه پیداکند تابلویزند«درشرف تاسیس تحت نظر بانک مرکزی» بعد هم طبق اظهار رئیس سابق بانک مرکزی ساماندهی تعدادی موسسات به آن واگذارشده وطبق اظهاران رئیس سابق بانک مرکزی بنحو قابل قبول انجام داده است. رئیس بعدی بانک مرکزی بدون اینکه موسسه متوقف یعنی ورشکست تشخیص شود در حدخارج از اختیاراتش در امور این موسسه دخالت کرده و با نادیده گرفتن قوانین امره ضد تبعیض بنظر خودبین سپرده های خرد و کلان تر با شرایط یک سان تقدم و تاخر یعنی تبعیض قائل شده و خود سرانه از کار موسسه جلوگیری و طبق دلخواه خود برخی از امور آن را به بانک پارسیان واگذارکرده و از این طریق برخی سپرده ها را صد در صد و کامل برگردانده(در عین حالی که سود متعلقه از بهمن 94 را نداده) و ازسپرده های یالای30 تا 300 ملیون تومان فقط 35 ملیون را پرداخته(آن هم نه همزمان بلکه پس و پیش و نیز بدون سود) و پیاپی تبلیغات کرده که تا کنون 99 در صد از سپرده ها تعیین تکلیف شده است و تنها 1 در صد باقی مانده است که با فروش اموال غیر منقول بطور نهائی تعیین تکلیف خواهدشد(بنحو پر از ابهام و ایهام در مورد نحوه تعیین تکلیف) وحالا ناگهان بفکر انحلال موسسه افتاده است.خوب موسسه که منحل نبوده چرا در امور آن دخالت کرده اید؟مگر تاجر و تجارت او آزاد نیست؟اگر قرار به انحلال بود چرا این مداخلات غیر قانونی را انجام دادید و از طرفی دادستان که ناظر بر اجرای صحیح قوانین است چرا نظارت نکرد و اگر موسسه متوقف نبود چرا جلو بانک مرکزی را نگرفت و اگر هم موسسه متوقف بود چرا از دادگاه تقاضای صدور حکم ورشکستگی نکرد و امور طلبکاران به اداره تصفیه امور ورشکستگی محول نشد و حالا که طلب برخی صددرصد پرداخت شده است اگر اموال تکافوی بدهی ها را نکند چگونه میخواهند از آن سپرده گذاران که دریافتی هاا از هضع رابع هم گذرانده اند پس بگیرند.از طرفی رئیس سابق بانک مرکزی در مصاحبه مکررعملیات مسئول کنونی بانک مرکزی را زیر سئوال برده وعملیات را خارج ازقاعده و مسیر را انحرافی قلمداد کرده است.از همه مهمتر اینکه اعتماد عمومی متزلزل شده و امنیت سرمایه گذاری به خطر افتاده است.آیااین است نتیجه تکرار کلام معصوم(اوصیکم عباداله بتقوی اله و نظم امرکم)؟چرا مسئولان چگونگی را به نظر اولیای امور و از آن جمله ریاست جمهور محترم نمی رسانند؟
رحمت بخشایش
|
United States
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
1
چون بانک مرکزی به راه انحلال بی توجه بوده و اقداماتی که انجام داده بافرض ورشکستگی و داخل شدن همه طلبکاران در غرما نبوده و عده ای به تمام اصل طلب خود رسیده اند راه رجوع به اداره تصفیه به بن بست خورده است تنها راه باقی اجرای ماده 9 آیین نامه طرز اداره بانک و نحوه الغاء اجازه تأسیس بانک در موارد مذکور در ماده 39 قانون پولی و بانکی کشور است (ماده 9 - در مواردی که به رعایت مصالح بانکی و اقتصادی کشور اعطاء اعتباراتی بیش از میزان معمول و متعارف بانک مرکزی ایران برای اداره‌بانک مشمول این آیین‌نامه لازم باشد بانک مرکزی ایران می‌تواند با تأیید شورای پول و اعتبار و تصویب هیأت مذکور در ماده 39 قانون پولی و بانکی‌کشور و طبق شرایطی که این هیأت تعیین خواهدکرد مبالغ لازم را در اختیاراداره‌کنندگان بانک گذارد) که غائله تمام شود و بعد سرفرصت املاک موسسه را به اعلی القیم بفروشد و معادل برداشتی از منبع را جایگزین نماید .
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
0
بکی نیست بگه پس ازاین همه گرفتاریهاچه وقت سپردگداران به اصل وسودتاخیری یکساله خودمیرسندبلاخره پول نزدبانک مرکزی یاپارسیان بوده وهستش پس این همه سوددرحساب کدام فرد واریزگشته است حالاپولشان رابلوکه کردیدوبه قل خودتان غیرقانونی هم عمل کردیدهمه شمااقایان بانک مرکزی باسپردگداران ثامن الحجج بدتاکردیدوهمه مارابه فلاکت ونابودی کامل سپردیدشمازندگی مردم رادردادگاهای طلاق بردیدومردهارابه زندانهاوبازداشتگاه سپردیدوهرگس پول مهریه نداشت رفتش آب خنک بنوشه وچه بچه های قدونیم قدراآواره خیابانهاکردیدو...خبلی حرفهای دیگرکه خودتان بیشترازماسپردگداران درجریان هستیدولی سرتان راتاکمرزیربرف فروکردید . کمی ببشترتفکرکنیدبینیدکه ملت شیعه سزاو این همه ناحقیهاهستند
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: